ISBN: 9789082145304
Donald Thomas Ruggles rijdt met de verlengde Chevrolet Silverado van Harlingen naar Amsterdam. Hij brengt voor het Harlinger Commedia dell’Arte gezelschap en de Free Music Group Tohuwabohu de rekwisieten, het decor en de installatie van zijn Theater ‘Non Serviam’ in Harlingen naar het openluchttheater in het Vondelpark. De voorstelling ‘Phallus Dei’ van de troep acrobaten en muzikanten aldaar is een commercieel en artistiek succes. De volgende dag volgt een optreden in de Culturele Vrijhaven Ruigoord. Vervolgens rijdt het gezelschap met de International Harvester reisbus naar Enschede voor het volgende optreden op het terrein van de Universiteit Twente.
In Twente is het echter niet pluis. Uit het Twentekanaal en de Hengelose Koppelleiding worden lichaamsdelen gevist en aan de betonnen overloop van de Berflobeek en aan de deuren van de Hengelose Sluis zijn lijken vastgetackerd. De Rotterdamse hoofdcommissaris J. Klaassen krijgt de opdracht om zijn Twentse collega, de illustere Twentse hoofdcommissaris C. Klult, bij te staan in het oplossen van het criminele raadsel.
Het justitieel onderzoek leidt naar de firma’s van de familie Modern en hun Chinese businesspartners van de Slangenkoporganisatie:
Biovitasnatal BV te Enschede en Münster, onder leiding van Jim Modern en Holga Zcukay Krüger, koopt en verkoopt menselijk weefsel en pharma producten.
Armored Arms Support BV te Ĉolponata aan het meer Ysykköl, Kirgizië, onder leiding van Clint Modern, is de meest oostelijke handelsvestiging van de Modernorganisatie. Vanuit hun operationele basis Thunderbird 5 in hun woonhuis Manassas verkopen Clint en Madonna Modern militaire adviezen, strategieën, technisch materieel en huurlingdiensten.
Modern Bodyguard Services en Waardetransport services BV te Enschede van Justus en Jacobus Modern verricht transporten in het oostelijke grensgebied van de EU en in Eurazië.
Katrijn Pietersen en Partners Internationaal - Notarissen en Advocaten BV te Enschede verkoopt rechtskundige diensten.
Sneeuwwitje - Hunting, Hostelling and Manufacturing Enterprises BV te Riscani, Moldavië, onder leiding van Rip ‘major dutch schaefer’ Ruck en Jerry Cornelius, verricht overslagdiensten voor de zusterbedrijven van de Modern Holding BV, produceert wildpasteitjes voor delicatessenshops in de metropolen op alle continenten en verzorgt ongedocumenteerde transporten tussen Moldavië en de EU. Het jachtbedrijf Sneeuwwitje vormt het logistieke scharnier tussen de bedrijven van Modern Holding BV en de Chinese traditionele patriarchale Slangenkoporganisatie. De intensieve handelsbetrekkingen via Sneeuwwitje over het hele Euraziatische continent maken het transport van pharma producten, menselijk weefsel, uitvindingen, procedés, huurlingdiensten en militaire dienstverlening en materieel mogelijk.
Het strategische hoofdkwartier Nebuchadnezzar van de Modernorganisatie bevindt zich in Tirana in het huis van Jim en Grace Modern. Jim Modern is de algemeen directeur van de Modern Holding BV en verantwoordelijk voor de coördinatie en afstemming van de handelsactiviteiten.
Tijdens een transport van twee hersendoden door Jacobus Modern en Rip Ruck, van Nizjni Novgorod in Rusland naar Suceava in Roemenië, wordt de transportbus van Biovitasnatal vlak voor de Oekraïense grens aangevallen door de helikopters van de Moskovische oligarch Dr. Josif Dzjoegasjz. De helikopters worden onschadelijk gemaakt met behulp van de mortier die Jim Modern heeft ontwikkeld.
In Moskou wordt vervolgens de firma van Dr. Dzjoegaszj, Forever Young Capital Enterprises, gedeeltelijk ontmanteld en in de armen van Biovitasnatal gedreven. Daarmee kan Biovitasnatal actief worden in Rusland met de ondersteuning van de Slangenkop.
In Mumbai wordt tenslotte een reeks terroristische aanslagen gepleegd waaraan de Modernorganisatie prima verdiend.
Justus brengt bovendien een bezoek aan Dubai om drie contracten voor de Modernorganisatie te tekenen. Zeer opmerkelijk is de tocht van Justus en Jacobus naar Brussel en Antwerpen om drie Aziatische zakenpartners te begeleiden. In de haven van Antwerpen worden ze geconfronteerd met een demonstratie van ontevreden havenarbeiders.
Ook de regisseurs van de voorstelling voor de UT, Stijfster en De Gaper, hebben een hand in de Koppelleiding- en Twentekanaalmoorden, evenals hun voornaamste acteur Arlecchino.
Verwonderlijk is, dat de potsenmakers en muzikanten van het gezelschap in psychische en emotionele processen verzeild raken die aanleiding geven tot innerlijke reizen en veranderde waarnemingen van de werkelijkheid.
De onthutsende nachtelijke tocht van de wilde jacht naar de Tankenberg spant daarbij de kroon. Door toedoen van De Gaper zwemmen de gemuteerde meervallen het Oergebroed en het Oergezwel in het Twentekanaal; in het landschap van Driene huizen de monsters Tohuwabohu en Ouroboros.
Deze eerste episode van de beschrijvingen van de vrije loop der dingen vindt zijn slot in de commedia dell’arte voorstelling en de concerten van Sonic’s RendezVous Band en Willem Vermandere op het terrein van de Universiteit Twente in Enschede waarbij zelfs leden van de Koninklijk Huis aanwezig zijn.
Eef Veenmans apocalyptische strijd tegen zijn eigen demonen in het landschap van Driene slaat tenslotte de brug naar de oorsprong van het vrije wedervaren als hij de zuigeling Horus, het zinnebeeld van de verbeeldingskracht, aan het daglicht haalt.
Het verhaal is opgetekend door de narratologe Dr. Tukje Kipzuigster. Zij is daarvoor in loondienst bij Eef Veenman. Zij wijdt de lezers tevens in in het reilen en zeilen van de familie Veenman, vertelt de wederwaardigheden van de twee Berner Sennenhonden Schaargebit en De Witte Eenhoorn en becommentarieert terzijde maatschappelijke misstanden.
De hoofdpersonen van De Vrije Loop
Donald Thomas Ruggles
Donald is de zakelijk en artistiek leider van het Harlinger Commedia dell’Arte gezelschap en directeur van het ‘Non Serviam’ theater aan de Hermeskade te Harlingen. Donald is de Arlecchino van de troep. Hij is tevens instrumentbouwer en multi-instrumentalist. Hij maakt deel uit van de vaste bezetting van de Free Music Group Tohuwabohu.
De Gaper
De Gaper is docent aan de ArtEz (Hogeschool van de kunsten) te Enschede voor beeldende en uitvoerende kunsten. Samen met Stijfster runt hij het kunstenaarscollectief Stijfster/De Gaper (Vof). Hij is verantwoordelijk voor het bühnebeeld van de voorstellingen van het Commedia dell’Arte gezelschap in het Vondelpark, in Ruigoord en Enschede. De Gaper is tevens psychonaut, voorzitter van de Nederlandse Psychonauten Associatie en secretaris van de International Psychonautic Association. Hij produceert in zijn laboratorium op de woonboot in de Industriehaven psychotrope farmaca, doet genetische experimenten met dieren en heeft voor zijn vrouw een moedermelkkatalysator ontwikkelt uit het ruggenmerg van snoekbaars waardoor zijn vijf weken oude dochter Starhawk geen buikkrampen heeft. Als zijn volle agenda het toelaat, speelt hij doedelzak bij Free Music Group Tohuwabohu.
Stijfster
Stijfster is docent aan de ArtEz (Hogeschool van de kunsten) te Enschede voor beeldende en uitvoerende kunsten. Samen met De Gaper runt zij het kunstenaarscollectief Stijfster/De Gaper (Vof). Zij is verantwoordelijk voor de regie van de voorstellingen van het Commedia dell’Arte gezelschap in het Vondelpark, in Ruigoord en in Enschede. Zij is medeoprichtster van Stichting Timandra. Het maatjesproject van Timandra ondersteunt minderjarige vrouwelijke asielzoekers bij het opbouwen van een nieuw bestaan.
Rip Ruck
Rip heeft de internationale bijnaam Major "Dutch" schaefer. Hij is geboren in 1966 in Saigon. Hij woont in Riscani, Moldavie. Hij is een vriend van de familie Modern en de tactische leermeester van Jim, Clint, Jacobus jr. en Justus. In 2009, 2010 en 2011 was Rip de officiële wereldkampioen van de International Sport Blowgun Association en al jarenlang erevoorzitter van de USBA.
Eef Veenman
De opdrachtgever en werkgever van auctoriaal vertelster Tukje Kipzuigster en redacteur van De Vrije Loop. Volgens de boekdeksel de auteur. Eef is medeauteur van de scenario’s (canevas) van de Commedia dell’Arte voorstellingen. Eef behoort als zanger en accordeonist tot de vaste bezetting van Free Music Group Tohuwabohu. Eef werkt bovendien op het Performatief College Twente.
Bolledamp en Bol
Johan Bolledamp is eigenaar van muziekspeciaalzaak Pop-Eye in Hengelo. Johan studeerde schilderen en grafiek aan de AKI te Enschede (voorloper van ArtEz). Het interieur van Pop-Eye is beroemd: Bolledamp bouwde in zijn zaak de lp-hoes na van the Basement Tapes van Dylan/The Band. Onder de naam St. John is hij een gevierd illustrator en ontwerper van grammofoonplaathoezen en cd-hoesjes, onder andere van de releases van The Marshall Tucker Band. Zijn portretten en illustraties zijn verschenen in toonaangevende poptijdschriften en culturele sites, onder andere Spex, New Musical Express, Mojo, Duitse Rolling Stone, Rock-a-rolla, www.rocksbackpages.com en www.allmusic.com. Bolledamp is samen met zijn vriend en compagnon Frank Bol leverancier van producten die als ‘not available’ te boek staan en van zogenaamde ‘ongedocumenteerde’ producten. De Gaper is vaste klant.
Jo ‘Head’ Bennink
Jo is dichter, bijgenaamd City Lights en Ferlinghetti. Hij is bestuurslid en programmamaker van radio hengelo en technicus van het programma ‘muziekfreak’. Hij leeft van het familiekapitaal van een Twentse textieldynastie.
Hoofdcommissaris Jan Klaassen
Hoofdcommissaris Jan Klaassen is zijn hele loopbaan al werkzaam bij het corps Rotterdam, afdeling haven en waterpolitie. Hij is tijdelijk aan het Twentse politieteam toegevoegd. Hij heeft namelijk al dertig jaar ervaring met waterlijken en ongebruikelijke criminaliteit.
Hoofdcommissaris Chor Klult
Hoofdcommissaris Chor Klult is een eerste generatie allochtoon. Hij is geboren in Kirgizië. Na de politieacademie was hij werkzaam in Alblasserdam en in Harlingen. Commissaris Klult geldt als een van de beste politiefunctionarissen van de EU. Naar verwachting wordt hij binnenkort benoemd tot hoogste politiechef van Overijssel. Dat gaat Chor afslaan.
Poes Vuur en Bella Godin
Studentes aan het Performatief College Twente. Zij nemen moderne dans- en improvisatielessen bij Stijfster in Studio De Loods in de Binnenhaven te Twente. Poes en Bella zijn medeoprichters van de Stichting Timandra. Zij doen mee aan de voorstellingen in Amsterdam, Ruigoord en Enschede.
Tukje Kipzuigster
Tukje is de auctoriaal vertelster van De Vrije Loop en in loondienst bij Eef Veenman. Zij is geboren in Bloemfontein, Zuid-Afrika. Zij studeerde narratologie bij Prof. Henk Broekhuis aan de R.U. Leiden en promoveerde op onderzoek naar de continuïteit in de verslaggeving van het Londense muziekblad New musical express in de jaargangen 1975 tot en met 1979.
Schaargebit en De Witte Eenhoorn
De genetisch gemuteerde Berner Sennenhonden van respectievelijk Eef Veenman en De Gaper.
Geregistreerde BV’s waarvan de aandelen in handen zijn van de Modern Holding BV en/of de betreffende directeuren.
Armored Arms Support BV, Ysykköl, Kirgizië
Directeuren: Clint Modern, Madonna Modern
Doelstelling: Conflictoplossing door dienstverlening met behulp van strategieën, adviezen en technisch materieel.
Biovitasnatal Retail BV, Enschede; Münster, Westfalen (Hoofdvestigingen)
Directeuren: Holga Czukay Krüger, Jim Modern, Marleen Pinksterbloem, Grace Modern
Doelstelling: Dienstverlening en distributie ten behoeve van medische dienstverlenende instellingen met behulp van onderzoek en productontwikkeling door middel van een Europees netwerk van medische laboratoria en ziekenhuisinstellingen.
Biovitasnatal Pharma Health Services BV, Enschede; Münster, Westfalen(Hoofdvestigingen)
Directeuren: Justus Modern, Jacobus Modern, Marleen Pinksterbloem, Holga Czukay Krüger
Doelstelling: Dienstverlening en distributie ten behoeve van medische dienstverlenende instellingen met behulp van onderzoek en productontwikkeling door middel van een Europees netwerk van farmaceutische laboratoria en groothandelscentra.
Kwelco Filiaal- en laboratoriumontwikkeling BV, Enschede
Directeuren: Justus Modern, Jacobus Modern, Jerry Cornelius
Modern Weefseltransport BV, Enschede
Directeuren: Justus Modern, Jacobus Modern
Doelstelling: Veilig Transport van organisch weefselmateriaal
Modern Bodyguardservices en Waardetransportservices BV, Enschede
Directeuren: Justus Modern, Jacobus Modern, Clint Modern
Doelstelling: Veilig waardetransport en veilige begeleiding van personen.
Sneeuwwitje Hunting, Hostelling and Manufacturing Enterprises BV, Riscani, Moldavië
Directeuren: Rip Ruck, Jerry Cornelius
Doelstelling: Het faciliteren van jachtbeoefening, het aanbieden van hotelaccommodatie en de productieve verwerking en distributie van jachtproducten.
Katrijn Pietersen en partners Internationaal Notarissen en Advocaten BV, Enschede
Directeur: Katrijn Pietersen
Doelstelling: distributie van en dienstverlening door middel van rechtskundige producten.
Modern Retail BV, Enschede
Directeuren: Jim Modern, Katrijn Pietersen
Doelstelling: distributie van en dienstverlening door middel van medische producten
Modern Finance BV, Tirana
Directeuren: Jim Modern, Katrijn Pietersen
Doelstelling: securiteiten en beleggingen beheren voor Modern Holding BV en financiële dienstverlening voor zakenrelaties van de Modernorganisatie.
De Vrije Loop is een taalspel van verlangen
Mimesis en het afgeleide begrip mimetisch zijn antropologische begrippen. Wie een verhaal een mimetisch gezicht of masker wil geven, die heeft een anker nodig. Dat anker is het lichaam. En het lichaam staat bol van verlangen!
Alles wat de schrijver schrijft, schrijft hij met zijn lichaam en was op de een of andere manier in zijn lichaam ingeprent en ingeschreven zodat het er ook weer uit kon. Dat is de kern van mimesis en van een mimetische beschouwingswijze: In lichamen wordt ‘ingeprent’ en deze ‘inprints’ worden op alle mogelijke manieren doorgegeven: letterlijk, aangepast, overdreven, opgeblazen, opnieuw gerangschikt, vernieuwd, verbonden met andere teksten, in relatie gezet tot andere teksten. Of zoals Jacques Derrida zegt, teksten hebben principieel geen begin en geen einde. Teksten zweven in en rondom onze lichamen; digitaal, in boekvorm en in onze (hersen)cellen. Betekenis en emotionele lading ontstaan mede door de verschillende contexten van andere verhalen en door verschillende referenties en verwijzingen in verschillende lichamen. Verhalen leiden een onnavolgbaar eigen leven in verschillende lichamen, alle bol van verlangen.
De essentie van performativiteit is dat de schrijver, de spreker en de denker gebruik maken van deze principiële oncontroleerbaarheid en onbeheersbaarheid van de werkingen van geschreven, gesproken en gedachte taaluitingen. De waarheid kan niet meer gepacht worden; er kunnen alleen nog maar voorstellen worden gedaan waarover gevoeld en gediscussieerd kan worden. Het wordt leuk om literaire knuppels in het hoenderhok te gooien. Elke roman is een knots, een knuppel en een staf van verlangen.
De Vrije Loop is een taalspel van weten en geloven
Tja. Is het bij de huidige stand van (on)wetendheid en kennis nog mogelijk om met grote stelligheid iets te beweren, behalve voor de grap? Ik durf te beweren dat elke verkondiging van een onwrikbare waarheid een bewijs van onnozelheid en elke met grote stelligheid verdedigde mening een voorbeeld van ignorantie en gevaarlijk half-weten is. En dan moet ik natuurlijk gelukkig ook meteen mijn eigen onbekende en onpeilbare ignorantie in rekening brengen: mijn zogenaamde ‘moedige’ bewering is dus ook meteen een teken van mijn onnozelheid. Leerzaam en bevrijdend. Zo blijven we vrij en los en wordt het belachelijk om een ander te veroordelen, laat staan te vervolgen voor zijn andersheid. Afwijzing slaat om in interesse. Weet ik veel of ik gelijk heb! Voor De Vrije Loop was daarom alleen een Commedia dell’Arte gezelschap met potsenmakers toepasselijk. Alles met een grap. Maar wel met variatie en hier en daar wat kennis van zaken.